Skip to content

Pendedahan Izwan Pilus tentang adiknya,Aril AF7

28 May, 2009

Semua sudah tahu, pelajar Akademi Fantasia 7 (AF7), Khairil Azam Pilus atau Aril adalah adik kepada penyanyi lagu Kembali Senyum, Izwan Pilus. Malah, bagi sesiapa yang mengikuti perkembangan dunia hiburan tempatan, Aril dulu bekas peserta Gangstarz dan pernah pengacara sebuah program remaja di RTM.

Izwan Pilus dan Aril
Jom ikuti temubual khas bersama Izwan Pilus tentang adiknya yang semakin popular itu.

MURAI: Apa komen Izwan Aril dapat masuk AF7?

IZWAN: Pertama sekali, saya nak ucapkan tahniah kepada Aril. Dia memang suka menyanyi dari kecil lagi. Malah dalam keluarga, saya sebenarnya ingatkan dia yang jadi penyanyi bukan saya.

MURAI: Kenapa Izwan cakap begitu?

IZWAN: Mula-mula saya rasa nyanyi hanya sebagai hobi dan Aril lebih sesuai jadikan nyanyian sebagai karier. Tapi saya anggap ini semua ada hikmah. Penglibatan saya jadi penyanyi lebih awal memberikan banyak pengajaran pada Aril untuk jadi penyanyi dan merancang masa depannya.

MURAI: Apa yang membuatkan Izwan yakin dengan Aril bergelar artis?

IZWAN: Kalau nak tahu, jiwa Aril lebih seni dari saya. Dia ni memang mempunyai bakat seni yang dashyat. Boleh dikatakan segala macam bidang seni dia dah cuba. Dia pandai buat seni grafik, pandai main alat muzik dan handal gila dalam bab tarian shuffle.

MURAI: Pendapat Izwan mengenai vokalnya?

IZWAN: Bagi saya suaranya unik – tidak sama dengan saya.

MURAI: Betul ke Aril sudah masak dengan dunia artis?

IZWAN: Aril memang banyak kenalan dengan orang industri. Komposer terkenal Arab pernah tawarkannya untuk jadi artis rakaman. Tapi atas sebab tertentu, semua tak jadi. Aril juga baik dan rapat dengan komposer Ross Ariffin. Yang penting, ramai orang tertarik tengok bakat Aril. Dia pun baik dengan Faizal Tahir.

MURAI: Macam mana Aril boleh rapat dengan Faizal Tahir?

IZWAN: Sebelum ini, Faizal Tahir pernah telefon saya dan menyuruh saya pujuk Aril untuk masuk salah satu program realiti. Menurut Faizal, kebanyakan peserta yang datang hancur dan cakap Aril memang berbakat besar.

MURAI: Sebagai abang, apa kelemahan Aril?

IZWAN: Saya rasa Aril kena lebih versatile. Genre lagu nyanyiannya terlalu terhad. Kalau nak tahu, lagu Saleem memang jadi makanannya. Dia suka ambil remeh dengan banyak perkara. Saya selalu menegur dan menasihatinya. Tapi Aril ni sebenarnya garang dan tegas orangnya.

MURAI: Selain bakat yang orang tahu, apa lagi bakat Aril?

IZWAN: Dia minat gila nak jadi pelakon. Tapi saya selalu cakap dengan dia, kalau nak sesuatu usaha sendiri. Saya tak mahu dia buat jalan mudah atau tumpang nama abangnya. Saya tahu dia boleh pergi jauh sendiri. Dia kena rajin berusaha.

MURAI: Ada rancangan nak buat kelab peminat Aril?

IZWAN: Saya ada dengar kawannya mahu buat kelab peminatnya. Saya tak risau pasal penyokong Aril. Malah, saya rasa dia lagi popular dari saya. Kadang-kadang, bila saya keluar, orang lebih mahu tahu cerita Aril dari saya.

MURAI: Bagaimana reaksi mak dan ayah?

IZWAN: Mereka semua OK. Mereka memang selalu sokong dari belakang dan tak suka tonjolkan diri depan kamera. Setakat ini, ibu risau dan selalu tanya, perlukah datang konsert setiap minggu memandangkan mereka sibuk dengan hal pindah rumah.

MURAI: Benarkah Aril pernah dipukul teruk oleh ayah anda sendiri?

IZWAN: Itu saya kurang pasti. Tapi apa yang boleh saya cakap, Aril sangat rapat dengan ayah berbanding saya. Bagaimanapun, pasal pukul anak ini memang tanggungjawab ayah untuk bimbing anak. Saya tak nafikan ayah garang dan tegas orangnya. Kalau pun benar ini berlaku, semuanya bersebab.

MURAI: Apa harapan Izwan untuk Aril?

IZWAN: Kalah atau menang perkara kedua. Tapi saya mahu dia tunjuk sehabis mungkin bakatnya pada orang. Apa jua terjadi, famili kami semua tetap menyokong Aril.

MURAI: Secara jujur, apa yang paling anda risau untuknya?

IZWAN: Saya memang risau kalau dia dibandingkan dengan saya. Saya tak kisah nak bersaing dengannya. Terus terang saya kurang selesa orang beza-bezakan bakat kami kerana ia boleh jejaskan hubungan kami. Tapi saya tahu, dia memang matang dan tak kisah pasal isu perbandingan ini. Namun, sebagai abang saya risau untuknya.

MURAI: Apa yang Izwan tak boleh lupa tentang Aril?

IZWAN: Pernah dulu, orang caci saya dalam satu forum. Aril dengan berani mengaku dia adik saya dan pertahan segala tohmahan terhadap saya.

~Murai~

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: