Skip to content

Saya nekad cerai – Maizawati

30 May, 2009

MINGGU ini nama Maizawati Zainal,33, tiba-tiba sahaja menjadi panas. Dia bukannya selebriti sebaliknya hanyalah seorang ibu kepada enam cahaya mata yang berasal dari Ipoh, Perak.

Kemunculannya secara tiba-tiba dalam beberapa program televisyen dengan hasrat meluahkan segala rasa yang terbuku di hati meraih perhatian media hanya kerana dia adalah isteri kepada pendakwah dan penyanyi terkenal, Ustaz Akil Hayy, 40.

STATUS hubungan antara Waheeda dan Ustaz Akil masih menjadi tanda soal. KANAN Maizawati.


Malah, kemunculannya turut mengheret sama nama suami yang didakwa meninggalkannya dan anak-anak selama tiga bulan.

Sebelum ditinggalkan, dia telah menerima berita yang mematahkan hatinya iaitu suaminya meminta keizinan untuk bernikah satu lagi.

Setiap wanita pasti kecewa dengan berita tersebut, apatah lagi bakal madu yang dimaksudkan ialah Waheeda, 31, seorang penyanyi dan pelakon terkenal.

Namun, demi kasih dan sayangnya terhadap keluarga yang dibina, dia memberi keizinan kepada suaminya.

Bagaimanapun, kebahagiaan yang diharap hanya tinggal harapan. Sebaliknya hanya cerita-cerita panas antara suaminya dan Waheeda menjadi peneman dirinya.

Ini termasuklah kisah Waheeda dan suaminya menonton wayang bersama selain gambar mereka berdua di tepi pantai dirakam bersama beberapa rakan tersebar dengan luasnya di Internet.

Tidak tahu ke mana arah tuju, Maizawati yang merupakan seorang suri rumah sepenuh masa mengambil keputusan drastik untuk berdepan dengan media buat pertama kalinya.

Ikuti temu bual Kosmo! bersama Maizawati yang ditemui dalam sebuah program televisyen baru-baru ini.

Sebelum ini, ada dengar tentang gosip-gosip antara Ustaz dan Waheeda?

Ada, ia bermula sekitar tahun 2007.

Tindakan Maizawati ketika itu?

Saya ada bertanyakan kepada Ustaz tentang gosip-gosip itu dan dia menafikan. Jadi sebagai seorang isteri saya harus percaya pada suami dan saya percaya cakapnya.

Ketika awal gosip muncul ada bertanyakan hal ini pada Waheeda?

Pernah sekali saya bercakap dengannya melalui telefon dan saya membincangkan perkara ini. Dia juga tidak mengaku dan menafikan tentang gosip itu. Apabila mendengar kenyataan daripada kedua-dua pihak ketika itu saya anggap ia hanya mainan media dan tidak ambil pusing mengenainya.

Jadi bila Maizawati tersedar yang semua gosip itu adalah benar?

Saya sedar bila Ustaz tunjukkan surat meminta keizinan untuk bernikah satu lagi Februari lalu. Pada mulanya saya memang marah dan kecewa. Tanyalah mana-mana wanita semuanya rasa seperti saya. Bagaimanapun pada hari yang sama saya berubah fikiran dan membenarkan niatnya itu asalkan dilakukan dengan saluran yang betul.

Kalau begitu apa masalahnya lagi?

Masalahnya sejak itu, Ustaz tidak pulang ke rumah tetapi nafkah keluarga masih diberi seperti biasa.

Dengar kata Maizawati mengambil keputusan untuk bercerai. Tidak ada jalan lain selain penceraian?

Siapa kata saya tidak cuba jalan lain, saya sudah sabar, tunggu dan lihat selama dua tahun. Ustaz sibuk bekerja, jadi saya ada berbincang dengan dia, itu pun hanya melalui SMS sahaja. Ketika itu saya nak beri peluang sebelum saya hantar permohonan cerai tetapi tidak ada respons daripadanya seolah-olah merestui tindakan saya. Jadi saya nekad untuk bercerai dan perbicaraan akan berlangsung pada 2 Jun ini di Mahkamah Syariah Ipoh.

Adakah kerana gosip mereka telah bernikah membuat Maizawati mengambil keputusan untuk bercerai?

Tentang itu saya tidak tahu kerana tidak ada bukti hitam putih ditunjukkan kepada saya, jadi saya tidak percaya. Sudah banyak masa diberi kepadanya (Ustaz), jadi sudah terlambat untuknya kerana saya sudah nekad dengan keputusan yang dibuat.

Dalam artikel di akhbar lain sebelum ini Waheeda ada meminta Maizawati bersemuka dengannya. Adakah Maizawati bersedia bersemuka dengan Waheeda?

Buat apa saya nak bersemuka dengannya, patutnya dari awal lagi dia yang datang jumpa saya kenapa pula saya yang perlu jumpa dia. Sekarang ini semuanya sudah terlambat. Saya tidak perlu jumpa dia, buat apa? Pada saya berani kerana benar, takut kerana salah.

Sejak kemunculan Maizawati di televisyen dan akhbar, ada atau tidak Ustaz hubungi untuk menyelesaikan perkara ini secara baik.

Tidak ada, jumpa pun tidak. Mungkin dia sibuk kerja.

Maizawati sedar atau tidak kesannya apabila tindakan berhadapan dengan media diambil?

Saya sedar dan tidak menyesal kerana sebelum bertindak sebegini saya sudah kaji baik dan buruknya tindakan saya ini. Saya langsung tidak berniat untuk membuka aib sesiapa cuma meluahkan rasa di hati. Bukan juga untuk memperbesarkan perkara ini cuma nak mencari titik noktah.

Andai benar Ustaz dan Waheeda sudah berkahwin?

Saya harap mereka bahagia dan saya ucapkan tahniah.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: