Skip to content

Nubhan rakam lagu bahasa Mandarin, cuba ‘pikat’ peminat Cina

31 May, 2009

BERBEZA sungguh melihat ‘diri’ Nubhan sekarang berbanding mula-mula dia muncul di persada seni tanahair sebaik memenangi tempat ketiga Akademi Fantasia musim keenam (AF6) tahun lalu.

Dalam tempoh setahun, Nubhan berjaya melakukan ‘tansformasi’ yang hebat dalam dirinya

Sikap pemalu jejaka berusia 23 tahun ini cukup ketara ketika itu. Malah, ada juga wartawan yang pernah merungut sukar untuk menemubual Nubhan yang ketika itu masih ‘blur’ lagi.

Namun, itu cerita lama. Dalam tempoh setahun, penyanyi yang popular dengan lagu Ada Untukmu dan Seadanya Aku ini berjaya melakukan ‘tansformasi’ yang hebat dalam dirinya.

Dia semakin petah berbicara dan bergurau. Penampilan atau imejnya juga sudah semakin ‘matang’. Dan walaupun wajahnya nampak cukup penat gara-gara jadual yang padat, tetapi Nubhan sudah bijak ‘menutup’ kepenatan yang dialaminya secara profesional.

Malah, penyanyi kelahiran Negeri Sembilan ini sentiasa mengukir senyuman tatkala penulis memuji betapa ‘berbezanya’ Nubhan yang dulu dan sekarang.

“Ye ke? Memang banyak perkara yang saya pelajari setakat ini. Saya bersyukur kerana mendapat bimbingan daripada pengurus, Vernon, yang memang banyak memberi semangat kepada saya untuk sampai ke tahap ini.

“Kalau dulu memang saya memang sangat pemalu dan selalu gementar terutamanya bila ingin buat persembahan. Tetapi rasanya sekarang ini saya sudah mampu atasinya perlahan-lahan.

“Apapun, saya masih terus berusaha perbaiki lagi kelemahan diri,” ujar Nubhan, dalam nada cukup merendah diri.

Akui anak bongsu daripada lapan beradik ini, karier seninya juga semakin menunjukkan tanda-tanda positif, namun tutur Nubhan, bukan mudah untuk mempertahankan apa yang dimiliki ketika ini jika tidak disulam dengan usaha yang tinggi.

“Sejujurnya, memang susah untuk terus bertahan dalam industri ini jika kita tidak serius. Mungkin kerana saya memang benar-benar cintakan bidang ini, sebab itu saya curahkan sehabis baik dalam apa yang saya lakukan.

“Saya seronok sebenarnya bila melihat karier saya sudah mula berganjak ke satu tahap yang baru. Untuk saya berada di tahap ini memang bukan mudah. Saban hari, persaingan semakin banyak.

“Tetapi saya bersyukur, saya masih sibuk dengan aktiviti seni. Ini bermaksud orang masih ingin melihat saya berada di dalam industri ini,” kata Nubhan.

Tutur jejaka ini lagi, pencapaian yang diraih hari ini juga mungkin tidak dapat diperolehinya tanpa sokongan padu peminat-peminat termasuklah Kelab Peminat Nubhan (Nubhan FC) yang kini sudah mencecah bilangan ahli sekitar 4000 orang.

Lebih menggembirakan Nubhan ialah keakrabannya yang terjalin dengan ahli-ahli kelab peminatnya itu yang sudah dianggap Nubhan sebagai sahabat.

“Macam-macam aktiviti sering mereka adakan. Jika berkesempatan, saya memang tidak akan lepaskan peluang untuk turut serta. Adakalanya, kami pergi menonton wayang bersama.

Nubhan guna kelebihan berbahasa Mandarin untuk ‘pikat’ peminat berbangsa Cina

“Tetapi bila bersama mereka, saya tidak pernah tampilkan ‘imej’ artis di hadapan mereka. Memang seronok sangat kerana mereka juga sering memberikan nasihat yang baik pada saya,” kelab peminatnya itu bakal meraikan ulangtahun pertama penubuhannya.

Album sulung dan lagu bahasa Mandarin

Bercerita tentang perkembangan dunia seninya, dalam nada ceria, Nubhan berkata, dia kini masih di dalam proses pembikinan album sulungnya yang berkonsepkan ‘modern pop’.

Setakat ini, kata Nubhan, enam buah lagu telah disiapkan dan antara komposer yang terlibat di dalam album ini ialah Sharon Paul, Ajai dan Tam Spider.

Namun, menariknya, jejaka ini juga akan merakamkan sebuah lagu Mandarin untuk dimuatkan di dalam album tersebut yang mungkin akan dipasarkan selepas Hari Raya nanti.

“Dengan kebolehan saya bertutur di dalam bahasa Mandarin, saya rasa tidak salah jika saya gunakan ‘kelebihan’ itu pada cara yang betul.

“Bagi saya, ini satu langkah yang baik untuk saya perluaskan lagi karier saya dan saya sendiri memang sudah bersedia untuk masuk ke pasaran mereka (Cina),” kata Nubhan yang pernah belajar di sekolah cina selama lapan tahun.

Jadi budak setan!

Tatkala karier nyanyiannya semakin memuncak, Nubhan melangkah setapak lagi menerusi percaturan pertamanya di layar perak pula. Ujar penyanyi ini, meskipun tidak mempunyai pengalaman, dia sanggup mengambil cabaran tersebut kerana ingin melihat karier seninya tidak statik di takuk biasa saja.

Memegang watak sebagai Sapi di dalam filem Lagenda Budak Setan arahan Sharad Sharan, Nubhan akui, perasaan kekok memang tidak dapat disangkal dalam dirinya tatkala pertama kali berada di set penggambaran filem itu.

Meskipun memegang watak sampingan sebagai rakan kepada Budak Setan yang dilakonkan oleh Farid Kamil, kata Nubhan, dia memang cukup gementar apatah lagi gandingannya itu bukan calang-calang pelakon.

“Walaupun banyak kali juga kena buat semula, tetapi akhirnya saya buat juga yang terbaik. Lagipun bukan senang nak bawak watak budak yang betul-betul nakal. “Tetapi ini satu pengalaman baru yang cukup menyeronokkan sebenarnya. Apapun, lakonan memang memerlukan kesabarang yang tinggi,” kata si jejaka tinggi lampai ini lagi.

sumber

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: