Skip to content

Tak harap lelaki kaya – Ayu Raudhah

2 June, 2009

Tawaran berlakon tak putus-putus cukup untuk Ayu Raudhah nikmati hidup senang

BERBEKALKAN wajah cantik dan susuk tubuh menawan, dia muncul sebagai antara pelakon wanita agak laris ketika ini apabila banyak tawaran diterimanya walaupun pembabitannya dalam bidang lakonan boleh dianggap masih baru.


Namun, tidak sesekali pun Raudhah Che Wan atau lebih dikenali sebagai Ayu Raudhah, 25, menjadikan kelebihannya itu sebagai tempat untuk memancing orang kenamaan (VIP) sebagai cara untuk hidup mewah dengan cara mudah. Tegasnya, bukan itu yang dicarinya apabila menceburi bidang ini.

Bagaimanapun, sehebat mana pun mengelak, masih ada lelaki yang cuba mendekati, termasuklah mereka yang diakui memang dari kalangan VIP dengan ada di antaranya menawarkan pelbagai habuan mewah hanya mahu mendampinginya.

“Tipu kalau saya kata tiada yang cuba ‘jual minyak’ hingga saya sendiri pun naik rimas.

Namun, saya menganggapnya sebahagian daripada cabaran yang harus ditempuh apabila terbabit dalam bidang seni.

“Apa pun pandangan masyarakat, semuanya harus ditelan kerana itulah harga yang harus dibayar apabila keputusan dibuat untuk menceburi bidang ini. Yang penting, kita harus bijak membawa diri dan yakin pada diri sendiri,” katanya.

Ayu berkata, tidak sesekali pun beliau menyesal menolak pelbagai tawaran mewah oleh mereka yang ingin mendampinginya kerana percaya ada banyak cara lain untuk mendapatkan kesenangan hidup.

“Jangan ingat pendapatan sebagai pelakon tidak boleh memberi kemewahan.

Yang penting, kita mesti gigih berusaha dan menyimpan. Alhamdulillah, setakat ini rezeki saya murah. Cukup untuk menanggung kehidupan sendiri dan keluarga.

“Lebih baik hidup mewah atas usaha sendiri daripada bergantung kepada pemberian orang. Sekurang-kurangnya saya tidak terhutang budi atau tidak perlu membalas budi sesiapa,” katanya sambil menganggap bidang seni tidak sekotor seperti yang disangkakan oleh kebanyakan pihak.

Sama ada ia dilihat kotor atau bersih, segala-galanya terserah kepada cara seseorang itu membawa diri dalam bidang hiburan ini.

Ayu mengaku berasa simpati dengan nasib yang menimpa kakaknya, Rozita Che Wan kerana sering dikaitkan dengan lelaki kaya. Bukan sedikit gosip yang ditimbulkan konon kakaknya itu bertuah kerana boleh hidup mewah kerana mendampingi golongan berada.

Sebagai adik, katanya, beliau tumpang sedih apabila kakaknya dilanda gosip hebat sebelum ini, termasuk dakwaan kononnya sudah berkahwin secara rahsia dengan ahli perniagaan bertaraf jutawan yang juga suami kepada seorang penyanyi terkenal.

“Cukup-cukuplah cerita mengenai kakak saya itu. Kasihan saya melihat keadaannya. Bagi saya, itulah gosip paling hebat

pernah melanda dirinya sepanjang bergelar pelakon. Namun, di sebalik sesuatu kejadian itu, pasti ada hikmah.

“Ia memberikan kekuatan kepadanya, begitu juga ahli keluarga lain untuk terus menghadapi dugaan mendatang. Malah, kejadian itu juga turut dijadikan iktibar buat diri saya sendiri untuk lebih bersedia menghadapi keadaan serupa jika berlaku selepas ini,” katanya.

Pernah dikaitkan seorang pelakon drama, Ayu berkata, dia tiada masa untuk membalas pelawaan atau cinta sesiapa, malah cukup senang dengan kehidupannya ketika ini.

“Saya mempunyai ramai kawan lelaki kerana mereka bersikap terbuka, senang berbicara dan mereka tidak mudah sensitif. Tapi kalau ada yang salah faham mengenai hubungan saya dengan kawan lelaki, saya hendak buat macam mana?

“Asal saja saya tahu jalan hidup saya, itu sudah cukup memadai. Susah hendak bagi orang faham siapa kita,” katanya yang cukup bijak menyembunyikan kisah kehidupan peribadinya dan lebih senang cerita mengenai karier seninya dipaparkan.

Teringin berlakon filem

Di sebalik bintangnya yang bersinar sebagai dramatis, dengan puluhan drama dan telefilem pernah dilakonkannya walaupun masih baru dalam bidang lakonan, timbul pula minat untuk mencuba nasib di layar perak.

Ayu berkata, minat itu mula wujud selepas melihat kejayaannya kakaknya di pentas filem, malah sedia menimbang sebarang tawaran yang bakal diberikan kepadanya selepas ini.

“Sebenarnya, bukanlah saya pernah menerima tawaran filem cuma tidak kena masa. Tawaran itu muncul ketika saya terikat dengan penggambaran drama. Peluang itu terpaksa dilepaskan sebab takut tidak mampu membahagikan masa dan komitmen.

“Ketika itu juga, saya merasakan diri ini masih belum bersedia berlakon filem. Bagi saya, komitmen sebagai pelakon filem lebih sukar kerana penggambarannya lebih lama berbanding drama atau telefilem. Namun, selepas melihat kejayaan kakak, teringin juga saya mencubanya,” katanya.

Meminati filem aksi dan pengembaraan, Ayu mengakui tawaran diterima melimpahruah sejak kebelakangan ini, namun ia tidak sesekali pun menjadikan beliau tamak dan membolot segala tawaran berkenaan kerana percaya sikap negatif itu boleh menghancurkan kerjaya lakonannya.

“Tawaran memang banyak tetapi tidak semuanya saya ambil. Biasanya sesuatu tawaran saya terima mengikut kemampuan dan kesesuaian masa. Kita tidak perlu tamak kerana sikap itu akhirnya akan menyusahkan diri sendiri.

“Sebenarnya, saya tidak bimbang pun fasal soal tawaran sebab yakin peluang sentiasa ada. Dalam melaksanakan sesuatu kerja, saya sentiasa mementingkan soal fokus bagi memastikan mutu lakonan saya berada pada tahap membanggakan,” katanya.

Minat jadi Lara Croft

Dalam kebanyakan drama dan telefilem lakonannya sebelum ini, Ayu lebih cenderung membawakan watak gadis baik atau gadis pingitan, seolah-olah sinonim dengan karektor dirinya yang lemah lembut, bersopan santun dan kaya dengan adat ketimuran.

Berikutan itu, beliau secara jujur mengakui ada ketikanya bosan membawakan watak sebegitu, namun tetap melakonkannya dengan baik hingga meninggalkan kesan mendalam kepada penonton atas alasan memenuhi tuntutan tugas serta tanggungjawab yang diamanahkan.

“Disebabkan sudah selalu sangat diberikan watak sebegitu, saya tidak lagi menganggapnya sebagai watak mencabar. Justeru, saya berharap ada produser atau pengarah yang sudi menawarkan watak yang lebih menarik kepada saya selepas ini.

“Saya menginginkan watak yang boleh mencabar kemahiran lakonan saya seperti orang gila… pesakit mental yang mengalami tekanan perasaan. Ia nampak mudah tetapi watak itulah yang sebenarnya paling sukar untuk dilakukan,” katanya.

Atas sebab itu, Ayu begitu mengagumi manamana pelakon yang berjaya melakonkan watak orang gila dengan baik kerana ia memang sukar dilakonkan, dengan perlu banyak rujukan dilakukan.

“Selain orang gila, teringin juga saya melakonkan watak pemburu harta, Lara Croft dalam filem blockbuster Hollywood, Tomb Raider. Bagi saya, watak itu cukup sukar dilakonkan kerana menampilkan banyak aksi ketangkasan. Yang pasti, bukan mudah untuk menjadi Lara Croft.

“Kejayaan Angelina Jolie menghidupkan watak itu cukup dikagumi. Dulu saya tidaklah meminati Jolie tetapi selepas melihat aksinya dalam filem itu, saya pun teringin menjadi sepertinya,” katanya.

INFO: Ayu Raudhah

  • Nama Sebenar: Raudhah Che Wan
  • Panggilan Komersial: Ayu Raudhah
  • Tarikh Lahir: 7 Disember 1984
  • Usia: 25 tahun
  • Asal: Alor Star, Kedah
  • Keluarga: Anak Keenam (Dari Tujuh Beradik)
  • Taraf Perkahwinan: Bujang
  • Kerjaya: Model dan Pelakon
  • Drama/Telefilem: KL Menjerit The Series, Arus Ke Kuala, Manjalara, Dari Mata Arissa, Timur Mencinta Barat Merindu, Cinta Terhalang dan Hidayah 2Mekap/Rambut: Amy Janz (012-276 3600)
    Busana: Koleksi Peribadi Ayu Raudhah dan Calvin Thoo
    Lokasi: Teratak Rahmah, Lot 459-B, Kampung Kerdas 3, Batu 6 Gombak, Kuala Lumpur dan Butik Calvin Thoo, Lot 10
    Penghargaan: Normi Khamis
  • No comments yet

    Leave a Reply

