Skip to content

Beristeri 3 kerana Allah-Salih Yaacob

8 June, 2009

Namun, ‘biasa’ juga jawapan yang didengar ialah ‘no komen’. Bagaimanapun, lain pula ceritanya dengan pelakon dan pelawak, Salih Yaacob. Tanpa berselindung, satu negara tahu dia (Salih) mempunyai keluarga besar kerana memiliki tiga isteri.

BERBICARA saja soal perkahwinan, pastinya cerita membabitkan artis menjadi perhatian. Ditambah lagi, dengan kemelut ‘peribadi’ yang melanda. Isu ditangkap khalwat, bersantai di tepi pantai dan keluar makan bersama adalah perkara biasa.

Hanya bersandarkan satu niat ‘kerana Allah’, rumah tangga dibina Salih bersama tiga isterinya kekal aman dan bahagia hingga kini. Malah, isteri pertamanya Noriza Mamat, 46, dan Noraha Hamad, 41 (kedua) hidup berjiran walaupun bermadu.

Ketika menghadiri Seminar Kefahaman Poligami di Auditorium Pejabat Pelajaran Daerah Hulu Langat, Selangor, Khamis lalu, Salih dalam sesi perkongsian pengalamannya turut bercerita kedua-dua isterinya pernah mengerjakan umrah bersama.

“Saya sendiri pun tidak tahu bila mereka sepakat membuat keputusan pergi umrah bersama. Cuma, bila kedua-duanya meminta izin maka saya benarkan saja. Dalam hati, saya amat bersyukur kepada Allah dengan rahmat diberikan.

“Namun, saya faham bukan mudah mereka menerima situasi masing-masing. Hendak mengamankan poligami ini bukan boleh ambil masa sehari, sebulan atau setahun. Tetapi, ia makan masa bertahun dan bergantung dengan cara mengendalikannya.

“Apapun, saya sangat bersyukur kepada Allah kerana hingga kini hubungan rumah tangga yang dibina berjalan dengan lancar walaupun sudah tiga. Tidak dinafikan bebanan tanggungjawab itu, namun saya percaya pada keberkatan Tuhan,” katanya.

Kata Salih lagi, paling penting padanya adalah pengukuhan akidah. Apabila akidah diri sudah benar-benar utuh, pasti dapat membimbing dengan baik. Ia (akidah) boleh diumpamakan ‘tapak’ dalam hubungan. Macam hendak membina rumah juga.

“Kalau tiada tapak yang teguh, cacak tiang macam mana pun akan rebah. Apa yang dikatakan, bukan hendak menunjuk bagus tetapi itulah tunjangnya (akidah). Hati wanita mudah tersentuh apatah lagi bila suami hendak berkahwin lagi.

“Justeru, saya sangat menerapkan pengetahuan agama dalam diri. Bagi memperolehinya, memang kena banyak belajar dan ilmu itu perlu dicari. Malah, saya juga banyak bergaul dengan orang untuk berkongsi pengalaman hidup berkeluarga.

“Jadi, dalam soal ini apa yang kurang itu diperbaiki. Ditambah lagi, sejak kecil saya sudah didedahkan dengan ilmu agama yang cukup. Sebab itu, saya yakin dengan keputusan diambil kerana inilah jodoh yang ditakdirkan Tuhan,” katanya tenang.

Salih yang juga penyampai radio SinarFM berkata wanita yang berkahwin, ‘berkatnya’ datang daripada suami. Jelasnya, apabila suami reda terhadap isteri maka Tuhan pun memberi berkat juga pada si wanita. Oleh itu, keluarga jadi aman.

Ditanya pula mengenai gosip anak saudaranya, Johan Raja Lawak yang dikhabarkan akan mengahwini pelakon Ozlyn Wati, katanya dia tidak kisah siapa pilihan Johan. Mungkin sudah jodoh pengacara program Jozan itu dengan wanita berstatus janda.

“Dalam soal ini, terpulang pada dia (Johan) untuk membuat keputusannya. Pada saya, asalkan dia seronok sudahlah. Buat apa hendak susah hati pula. Berkahwin itu perkara baik, jadi saya tidak akan menghalangnya. Biarlah Johan melaluinya.

“Bila sudah rasa, baru dia akan tahu. Dari situ, dia boleh belajar mengenai hidup. Lagipun, soal hati dan kasih sayang tidak boleh dipaksa. Oleh itu, tengok sajalah dulu. Pada diri saya, memang tiada masalah untuk menerima sesiapa yang dipilih Johan,” katanya.

3 Comments leave one →
  1. catalina permalink
    9 June, 2009 am

    takut nk komen coz catalina dh kawen .. minta simpang !!!

  2. 9 June, 2009 am

    oooo….ye ke….harap2 simpang la kat tepi jalan tu kan…jgn lupa ke http://boraksakan.darkbb.com yea… kat sana korang leh la chatting sepuasnya…forum dah sediakan..cuma topik tu pandai2lah korang add new topic…topik apa2 pun xpe…yang penting kena ikut tajuk forumla…jangan kat forum hiburan korang g letak topik pasal mat rempit plk….by the way,forum ni masih baru,so pandai2lah ajak kawan ramai2 g sana yea…kalau ada apa2 pendapat atau cadangan lehla letak kat sana yea…tima kacih sumerrr….love u guys!!!🙂

  3. flowerHoRN permalink
    10 June, 2009 pm

    xde masalah nk kwin smpai 4 pun asalkn mampu dr segi lahiriah dan batiniah…….tahniah wat salleh..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: