Skip to content

‘Kalau lelaki mampu berpoligami, kenapa tidak?’-Haleeda

14 June, 2009

SELEPAS bercerai dengan bekas pemain bola sepak kebangsaan, Azman Adnan, Haleeda atau Lyn, 37, pernah digosipkan dengan beberapa lelaki termasuklah aktor terkenal, Eman Manan. Namun semuanya tiada kesudahan apabila gosip berkenaan lenyap begitu saja. Menerusi cerita rakan terdekat Haleeda, Lyn dalam diam sudah lama menjalin hubungan dengan seorang VIP bergelar Datuk.

Terbaru, dia dikatakan menjalin hubungan cinta dengan seorang pelakon yang juga bekas pengurus produksi (PM) drama bersiri Kecuali Cintamu, sekali gus membawa insiden pergaduhan di lokasi drama berkenaan di Bukit Jelutong, Shah Alam, baru-baru ini, apabila isteri PM berkenaan menyerang Haleeda sehingga berlaku aksi tampar menampar.

“Lyn memang berkasih dengan Datuk ini, lama… Proses perkenalan dan bercinta itulah yang memakan masa yang panjang. Sebagai perempuan kita nak tahu, apabila perhubungan itu tiada sebarang ikatan, kepastian, kita ni jadi ke nikah, Datuk sendiri tahu, Lyn sering bertanya hal berkenaan, tapi Datuk sering kata tunggu, tunggu…

Pada masa sama, Lyn akui, Datuk sudah ada isteri. Bagi Lyn, kalau bertepuk sebelah tangan, takkan berbunyi. Lyn tahu, dia ada keluarga, tapi apabila membabitkan soal hati dan perasaan, susah kita nak cakap. Cuma, apabila dalam masa panjang, tidak ada kepastian untuk bernikah, Lyn berfikir juga, sampai bila nak macam ni. Bukan bermaksud Lyn sedia bermain dengan api.

Mungkin rambut sama hitam, tapi hati lain-lain. Pandangan Lyn mungkin begini, orang lain berbeza. Pandangan masyarakat, Lyn bercinta dengan suami orang, ia satu kesalahan besar. Kenapa harus kita memandangnya sebagai satu kesalahan besar. Jika lelaki itu sanggup berpoligami, boleh berlaku adil zahir dan batin, kenapa tidak? Yang penting, isterinya harus dimaklumkan mengenai perkara itu.

Kalau kita bercinta dengan suami orang, nak kahwin kita lari-lari, itu memang menjadi kesalahan. Justeru, selepas sekian lama menunggu antara Lyn dan Datuk, akhirnya tiada kepastian. Sehinggalah pada suatu peringkat, timbul pelbagai insiden yang membuatkan kita berasa jauh hati. Apabila banyak berlaku perselisihan faham, kita tak sedar ada kata-kata yang tak sepatutnya dikeluarkan dan ini membuatkan hati Lyn semakin jauh.

Pada suatu peringkat, apa yang kita cakapkan itu jatuh kepada kategori hinaan, mesti perkara itu mendatangkan bekas mendalam di hati kita. Lyn pernah cakap dengan Datuk, jangan sampai pada suatu masa nanti, hati dan perasan Lyn habis padanya. Datuk tahu, Lyn seorang yang demand mengenai hati dan perasaan, bukannya material.

Lyn kenal Datuk sebelum dia dapat gelaran Datuk lagi. Justeru, tidak timbul cakap-cakap Lyn menyintainya kerana pangkat. Datuk seorang yang kuat bekerja dan mengusahakan perniagaannya sendiri. Datuk juga tidak lokek menghulurkan pertolongan. Lyn rasa selamat apabila di sisinya. Namun, apabila semakin lama bercinta tanpa sebarang ikatan, ditambah dengan pelbagai perselisihan faham, ia membuatkan hubungan kami semakin jauh.”

Tak mahu bercinta lama-lama

“Pada masa sama, Lyn mengenali pelakon ini, itupun atas dasar rakan sekerja. Kami sama-sama berlakon drama Ladang Pak Awang. Lyn perhatikan dia ada kesungguhan untuk berkawan. Kebetulan hubungan Lyn dan Datuk pula semakin jauh, jadi apabila dia datang, kami cuba berkawan dan memelihara persahabatan itu.

Apa yang Lyn cari daripada pelakon itu ialah keikhlasan dan kesungguhannya. Lyn tahu, dia juga sudah beristeri. Sekalipun orang itu sudah beristeri, tapi jika dia ikhlas, bersungguh-sungguh, dia tidak menyembunyikan perkenalan itu. Lyn baru kenal dia, tapi dia begitu bersungguh-sungguh. Kami dalam proses mengenali antara satu sama lain, kalau nak kata bercinta, rasanya belum mendalam lagi.

Saya pernah memberitahu pelakon itu, saya tak mahu bercinta lama-lama, buang masa saja. Kalau betul hubungan ini dia nak serius, kita buat cara betul. Kalau sekadar nak suka-suka, lebih baik jangan. Lyn pernah memberitahunya, berpoligami bukan sekadar untuk menghalalkan perhubungan, tapi jika dia boleh berlaku adil zahir dan batin pada kedua-dua pihak dan mendidik anak-anaknya tanpa tergelincir, kita buat betul-betul.

Tapi, lagi sekali pandangan masyarakat kita, kenapa Lyn dengan suami orang lagi? Dah tak ada orang lain ke? Kenapa tak cari orang bujang? Dah orang bujang tak ada yang berani nak berterus-terang! Bagi Lyn, bukan soal status, tapi bagaimana kesungguhan seseorang itu mendekati kita.”

‘Memang Lyn tampar dia’

“Lyn sebenarnya tak tahu menahu, pelakon berkenaan memaklumkan isterinya, keretanya masuk bengkel. Kereta Lyn hilang, dia yang menawarkan keretanya untuk Lyn pinjam untuk memudahkan pergerakan Lyn ke lokasi penggambaran. Dia pun ada kereta lain. Awalnya dia juga bertugas sebagai PM drama Kecuali Cintamu, tapi sekarang dia dah kerja di tempat lain.

Asalnya memang kereta yang Lyn pinjam tu masuk bengkel, tapi mungkin pelakon tadi tidak memaklumkan kepada isterinya kereta itu sudah keluar bengkel dan meminjamkannya pula kepada Lyn. Isteri pelakon tadi sampai ke lokasi adalah di atas maklumat Datuk. Justeru, perkara itu dah jadi satu perancangan.

Datuk sedia menunjukkan kepada isteri pelakon tadi di mana lokasi Lyn berlakon, dia datang nak ambil balik kereta yang Lyn pinjam. Perancangan mereka memang untuk mengaibkan Lyn semata-mata. Apabila dapat tahu dia orang nak datang lokasi, pelakon tadi dari lokasi yang lain sudah bersedia awal-awal di Bukit Jelutong.

Ketika kejadian, Lyn di dalam rumah. Apabila dengar bunyi bising-bising di luar rumah, Lyn rasa macam kenal suara tu, terus tengok apa yang berlaku. Isteri pelakon tadi dah menjerit-jerit. Lyn terus tengking dia, marah dia, buat apa dia datang lokasi? Tak tahu malu ke datang sini, buat kacau tempat orang? Isterinya tak soal pasal kereta, sebaliknya bertanya, lelaki ni siapa, lelaki yang dia tunjuk tu, Datuklah.

Apa masalah kau nak cakap depan orang ramai, lelaki ni siapa, lelaki ni siapa, itu ke tujuan kau? Tapi, sebelum Lyn bertemu dengannya, perempuan tu dah kena lempang dengan suaminya, dua atau tiga kali! Pelakon tadi mempersoalkan kenapa isterinya datang ke lokasi dan membuat perancangan dengan orang yang baru dikenalinya (Datuk)? Pelakon tadi hanya mengajar isterinya, perkara dilakukannya itu tak betul.

Tindakan biadap!

————————

Bagi Lyn, tindakan isteri pelakon itu datang menyerang Lyn di lokasi sebagai satu tindakan yang cukup biadab! Apabila dia bertindak begitu, suaminya pun kena pukul dengan Datuk. Apabila suaminya kena pukul, apa yang dia buat, pandang saja! Kau dengan tujuan nak aibkan orang sampai suami sendiri kena pukul, memang Lyn tampar dia! Isu kereta langsung dia tak sebut. Perempuan ni memang kurang ajar, memang Lyn tampar dia!

Orang sekeliling tarik Lyn masuk dalam rumah untuk menenangkan Lyn, apabila Lyn keluar balik, perempuan tu dah tak ada. Polis pun dah datang lokasi, dah kecoh. Lyn minta maaf pada semua pelakon dan krew kerana penggambaran tergendala. Seterusnya Lyn ke Balai Polis Bukit Jelutong buat laporan. Kalau perempuan tu tahu dia pun terbabit, kenapa dia tak nak datang balai polis? Yang buat laporan polis, Lyn, pelakon tadi, Datuk dan beberapa saksi.

Yang jadi kes polis apabila pelakon tadi dipukul oleh Datuk di depan isterinya. Lyn buat laporan polis atas apa yang Lyn nampak dan sebab-sebab keselamatan. Bagi Lyn, apa yang dilakukan ini adalah satu perancangan untuk mengaibkan Lyn. Perempuan tadi lupa, dalam masa sama, dia juga mengaibkan suaminya dan menjatuhkan maruah suaminya apabila suaminya dipukul!

Sekarang apa yang berlaku masih di dalam siasatan polis, Lyn hanya mahu sedikit ruang untuk meneruskan kehidupan dan kerja-kerja lakonan yang belum selesai.”

INFO: Haleeda
NAMA SEBENAR: Halida Mazlin Badaruddin
ALBUM: Setia Kasih (1992) dan Terkilan (1993)
DRAMA: Mengejar Pelangi, Naskhah Latifah, Di Batasan Hati, Ladang Pak Awang dan Kecuali Cintamu
PERKAHWINAN: Bernikah dengan bekas pemain bola sepak pasukan Negeri Sembilan dan Selangor, Azman Adnan pada 1995.
PERCERAIAN: Berpisah secara rasmi pada 9 Oktober 2003>
ANAK: Amirah Amani Azman, 14 tahun.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: