Skip to content

Gambar Stadium Sultan Mizan Runtuh

3 June, 2009

KUALA NERUS – Stadium Sultan Mizan sebahagian daripada Kompleks Sukan Gong Badak, berharga RM 450 juta yang dirasmikan pada 10 Mei tahun lalu, runtuh pada jam 9.30 pagi hari ini.

Keseluruhan bumbung ‘grand-stand’ membabitkan bumbung sepanjang 80 meter meliputi pentas di Raja. stadium yang menjadi kebanggaan itu telah runtuh sama sekali.

Gambar Stadium Sultan Mizan Runtuh
Gambar Stadium Sultan Mizan Runtuh
Gambar Stadium Sultan Mizan Runtuh
Gambar Stadium Sultan Mizan Runtuh
Gambar Stadium Sultan Mizan Runtuh
Gambar Stadium Sultan Mizan Runtuh
Gambar Stadium Sultan Mizan Runtuh
Gambar Stadium Sultan Mizan Runtuh
Gambar Stadium Sultan Mizan Runtuh

Runtuhan itu bagaimanapun tidak mengakibatkan kehilangan nyawa namun sebuah kenderaan dan empat buah motosikal yang diletakkan betul-betul dibawah bumbung yang runtuh itu ranap.

Menurut saksi Hanafiah Osman, 27, kira-kira jam 9.30, beliau mendengar bunyi ‘krak’ dibahagian belakang stadium tersebut dan terus bergegas meluru ke bahagian itu kerana kereta beliau diletakkan di bawah bumbung.

Gambar Stadium Sultan Mizan RuntuhMalangnya, runtuhan yang berlaku terlalu cepat menyebabkan beliau hanya terpaku dan melihat kereta ‘kancil’nya dihempap oleh kepingan atap dan keluli yang jatuh.

“Dalam pukul 9.30 begitu, mula-mula dengar bunyi ‘krak’ (prak) macam patah gitu, (kemudian saya) tengok tu, (atap) terus jatuh, tak sempat buat apa-apa, saya agak dah, kereta saya akan kena, kerana kereta saya duduk bawah ni,”kata Hanafiah sambil menunjukkan tempat keretanya ranap.

“tengok (pagi tadi) nampak macam lendut dah, kemudian baru saya bercakap sesama kawan-kawan, tiba-tiba atap itu runtuh,” tambahnya.

Seorang lagi saksi, Razali Ibrahim, 37, berkata beliau hanya dapat melihat sahaja, motosikalnya ditimpa atap yang runtuh kerana menurutnya kejadian berlaku terlalu cepat, antara seminit hingga dua minit.

“Saya tengoklah kejadian (atap) jatuh tu, dia bermula dari depan tu,”katanya menunjukkan bahagian tengah belakang stadium dimana beliau mendakwa kejadian mula berlaku.

“Dia bunyi (kejadian) sekejap saja….. prak…..prak….. terus jatuh selalu (serta merta),

“saya sedang baiki lampu (stadium) disebelah sana, tak sempat (selamatkan motosikal), tengok ajalah,”ujar Razali.

PAS Gesa Siasatan Menyeluruh

Timbalan Pesuruhjaya PAS Trengganu, Dato’ Wan Abdul Mutalib Embong ketika dihubungi terkejut mendengar kejadian malang yang menimpa binaan yang menjadi kebanggaan kerajaan dan rakyat negeri Terengganu itu.

Beliau berkata Stadium tersebut yang tersergam indah, menjadi pesona kepada sesiapa yang melihatnya, malah ia jelas dapat dilihat oleh mereka yang datang melalui udara kerana berhamitran dengan Lapangan Terbang Sultan Mahmud.

“Malangnya baru hanya setahun ia telah runtuh,”katanya spontan.

Justeru beliau menggesa pihak-pihak yang bertanggungjawab khususnya kerajaan negeri Terengganu mengadakan satu ‘inquiry’ secara menyeluruh bagi mengenalpasti apakah punca sebenar yang menyebabkan kejadian itu berlaku.

“Kita minta kerajaan dan pihak berkenaan mengadakan satu ‘inquiry, thoroughly, semua pihak yang terlibat mesti dipanggil dan disoal siasat, bagi mencari punca sebenar dan terperinci, apakah masalah yang menyebabkan kejadian tersebut berlaku,”

“laporan mesti di bentangkan dalam Dewan Undangan Negeri,” katanya ketika dihubungi Buletinonline.

Stadium yang dianggap ‘tercanggih’ di Pantai Timur itu dirasmikan oleh Yang DiPertuan Agong Sultan Mizan Zainal Abidin pada 10 Mei tahun lalu dengan upacara gilang gemilang menandakan ‘impian menjadi’ kenyataan sebagaimana yang dibangga-banggakan oleh bekas Menteri Besar Dato’ Seri Idris Jusoh.

[sumber]

2 Comments leave one →
  1. jelita permalink
    3 June, 2009 pm

    Erm…bahaya tol la.tak sangke stadium 2 leh runtuh.nasib baik kwn2 i tak p lagi kat c2.

  2. 22 December, 2012 pm

    bahaya lah tapi canggih betul orang yang buat stadium tu .. 1 malaysia

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: